Załoga
- Szczegóły
- Opublikowano: piątek, 09, grudzień 2011 12:21
Imię i nazwisko : Krzysztof Hołowczyc
Data i miejsce urodzenia : 4 czerwca 1962 w Olsztynie
Stan cywilny : żona Danuta, córki Karolina, Alicja, Antonina
Miejsce zamieszkania : Olsztyn
Wzrost : 196 cm
Waga : 89 kg
Hobby : sporty motorowodne, motocykle
Ceni : rodzinę
Nie lubi : narzekać
Krzysztof Hołowczyc to jeden z najbardziej utytułowanych polskich kierowców rajdowych, mający w swoim dorobku zarówno wielokrotne tytuły Mistrza Polski, Mistrza Europy, jak i udane starty w eliminacjach Mistrzostw Świata (WRC) i w legendarnym rajdzie Dakar. Sukcesy sportowe w połączeniu z wyjątkową osobowością zaowocowały ogromną popularnością jego osoby oraz przyczyniły się do prawdziwego rozkwitu rajdów samochodowych w Polsce.
Swoją przygodę ze sportem motorowym popularny Hołek zaczął od kartingu jeszcze w szkole podstawowej. Na trasę swojego pierwszego rajdu Kormoran wyruszył Fiatem 125p w 1984r. Już w kolejnym sezonie zdobywa tytuł Mistrza Polski gr. N, później do 1987 roku olsztynianin startował w MP - Fiatem 125p, borykając się z licznymi problemami technicznymi i finansowymi.
W 1988 roku nadchodzi propozycja startów w barwach jedynego wówczas w Polsce zespołu fabrycznego FSO SPORT. Krzysztof właśnie przygotowywał się do wyjazdu do Stanów Zjednoczonych, gdzie zaproponowano mu szkolenie i pracę w charakterze kaskadera w słynnej wytwórni filmowej Paramount Pictures. Jednak rajdowa pasja zwyciężyła. Hołek zmienia swoje plany, zostaje w kraju i ściga się dalej. Niestety przygoda z fabrycznym A-grupowym Polonezem 1600 trwała tylko półtora roku. Po rozwiązaniu teamu fabrycznego FSO, kolejnymi samochodami 'Hołka' były: Mazda 323 4WD, którą zdobył w 1991r. tytuł Wicemistrza Polski gr. N oraz Toyota Celica GT 4 WD, którą reprezentując Toyota Motor Poland wywalczył tytuł Mistrza Polski gr. N i Wicemistrza Polski w klasyfikacji generalnej w roku 1994.
Sezon 95 okazał się dla Hołowczyca przełomowym w karierze. Startując wraz z Maciejem Wisławskim A-grupową Toyotą Celicą 4WD TURBO w barwach zespołu Stomil Olsztyn - Mobil 1 zdobył tytuł Mistrza Polski, dorzucając do niego, dzięki udanym zagranicznym występom, tytuł Wicemistrza Europy. Drugie miejsce w Rajdzie Polski i wywalczony w pięknym stylu tytuł Wicemistrza Europy były najlepszymi osiągnięciami polskiego kierowcy od czasów Sobiesława Zasady.
Rok 1996 rozpoczął od debiutu w RSMŚ, który nastąpił w Rajdzie Szwecji, gdzie przy znakomitej obsadzie zajął 21 miejsce. Doświadczenia, zdobyte na trudnych, zagranicznych trasach zaowocowały pasmem zwycięstw w pięciu eliminacjach Mistrzostw Polski i kolejnym tytułem mistrzowskim. Jego supremację podkreśla fakt wygrania aż 109 ze 112 rozegranych w tamtym sezonie odcinków specjalnych. Krzysztof Hołowczyc zwycięża min. w Rajdzie Polski przełamując trwającą od 20 lat serię zwycięstw kierowców zagranicznych.
W 1997 po spektakularnych zwycięstwach odniesionych za kierownicą Subaru Impreza 555 w rajdach: Albeny, Elpy i Cypru, stanął wraz ze swoim pilotem Maciejem Wisławskim na najwyższym podium Mistrzostw Europy. Po osiągnięciu tak ogromnego sukcesu, jego nazwisko pojawia się na elitarnej liście priorytetowej 'A' Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA), wśród największych sław sportu rajdowego. Zdobycie tytułu Mistrza Europy stało się największym sukcesem polskiego sportu samochodowego od ponad 25 lat (!!!), a Krzysztof Hołowczyc staje się prawdziwym idolem kibiców i ulubieńcem mediów.
W sezonie '98, za kierownicą Subaru Imprezy WRC, Krzysztof Hołowczyc wystartował w pięciu eliminacjach Mistrzostw Świata, odnotowując, bardzo dobre wyniki, a jego 7-ma pozycja w Rajdzie Argentyny była przez wiele lat najlepszym miejscem, wywalczonym przez polskiego kierowcę w historii Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC).
W roku 1999 'Hołek' skoncentrował się na startach w Mistrzostwach Polski. Dzięki zwycięstwom w pięciu rajdach wywalczył po raz trzeci w swojej karierze tytuł Mistrza Polski, startując samochodem Subaru Impreza WRC.
W 2000 roku zespół Turning Point, w którym startował Hołowczyc uczestniczył w Rajdowych Mistrzostwach Świata, a celem jaki sobie wyznaczył, było końcowe zwycięstwo w FIA Teams' Cup (Puchar Zespołów FIA). Sezon rozpoczął udanie, od zwycięstwa w Szwecji. Niestety później na skutek licznych problemów technicznych, 'Hołek' nie ukończył wymaganej ilości rajdów i nie został ostatecznie sklasyfikowany.
W sezonie 2001 startował w RSMP Peugeotem 206 WRC w barwach Jan III Sobieski Rally Team. Pomimo trudności z dostosowaniem specyfikacji samochodu do polskich warunków, po pasjonującej rywalizacji wywalczył tytuł Wicemistrza Polski 2001.
W sezonie 2002 wystartował tylko w rajdzie Kormorana 2 miejsce (Seat Cordoba WRC).
W 2003 r. wystartował w Mistrzostwach Świata Samochodów Seryjnych (PCWRC). Po udanym początku sezonu (5 miejsce w Rajdzie Szwecji) w kolejnych rajdach miał mniej szczęścia (wypadek i awarie techniczne), a w drugiej części sezonu na skutek kłopotów rodzinnych wycofał się z dalszych startów w PCWRC. Wystartował też po raz kolejny w swoim „domowym” Kormoranie, tym razem zajmując 3.miejsce (Ford Focus WRC).
W 2004 roku wystartował w szutrowym Rajdzie Kormoran, wygrywając go po raz szósty (Subaru Impreza N10 ). W tym samym roku został członkiem Orlen Team, grupy sportowej sponsorowanej przez PKN ORLEN S.A. startującej w rajdach terenowych.
W 2005 R. zadebiutował w rajdzie Dakar startując samochodem Mitsubishi Pajero. Pomimo trapiących go poważnych problemów technicznych załoga Hołowczyc/Fortin ukończyła ten legendarny maraton, w swoim pierwszym starcie, a ósme miejsce zajęte na przedostatnim etapie było najlepszym wówczas wynikiem etapowym osiągniętym przez polskiego kierowcę. W czerwcu 2005 Hołowczyc po raz trzeci w swojej karierze triumfuje w Rajdzie Polski (Subaru Impreza N11) , eliminacji Mistrzostw Europy, po raz pierwszy rozegranej na mazurskich trasach. Hołek wystartował też Peugeotem 206 WRC w słynnym warszawskim klasyku 43.Rajdzie Barbórka, wygrywając w widowiskowym, bezapelacyjnym stylu słynne Kryterium Karowa.
Sezon 2006 rozpoczął od kolejnego startu w rajdzie Dakar, tym razem za kierownicą Nissana Pick-up. Po znakomitym początku (15-te i 11- te miejsca) załoga Hołowczyc/Fortin, na skutek awarii silnika, zmuszona jest wycofać się z rajdu po czwartym etapie.
W 2007 r. Krzysztof Hołowczyc i Jean-Marc Fortin mieli wielkie szanse na odegranie czołowej roli w rywalizacji samochodów w legendarnym Dakarze. W realizacji ich planów przeszkodziły niestety awarie samochodu oraz wypadek na trzynastym odcinku specjalnym do Tambakundy. Wcześniej Hołek jechał znakomicie plasując się wielokrotnie w czołówce prób sportowych. Na oesach do Ataru i Kayes dwukrotnie wywalczył siódme miejsca ulegając tylko kierowcom teamów fabrycznych. Rezultaty uzyskane przez Krzysztofa Hołowczyca to kolejne polskie rekordy Dakaru. Wielkie wrażenie na obserwatorach wywarła także postawa załogi samochodu ORLEN Team podczas etapu z Tichit do Nemy, gdy startując z 97 miejsca wyprzedzili na trasie kilkudziesięciu rywali i zajęli 13 miejsce.
Rok 2008 był niezwykle udany dla Krzysztofa Hołowczyca. W kwietniu na świat przyszła jego trzecia córka - Antonina. Sukcesy rodzinne łączył z sukcesami sportowymi podczas kilku startów w Rajdach Cross Country. Starty w Rajdzie Tunezji, Rajdzie Transiberico, Rajdzie Brazylii czy Rajdzie Zjednoczonych Emiratów Arabskich uwieńczone zostały zdobyciem tytułu Wicemistrza w Pucharze Świata FIA w Rajdach Cross - Country. Było to również doskonałe przygotowanie do najważniejszej imprezy - Rajdu Dakar. Krzysztof Hołowczyc nie zapomniał także o swoich wiernych kibicach, czekających na niego na polskich trasach. W czerwcu wystartował w Rajdzie Polski, a we wrześniu w Rajdzie ORLEN, gdzie zdobył pierwsze miejsce wyprzedzając m.in. długo niepokonanego dwukrotnego Mistrza Polski - Bryana Bouffiera.
Sezon 2009 rozpoczął się od znakomitego, historycznego wyniku w rajdzie Dakar, który tym razem odbył się w Ameryce Południowej (Argentyna-Chile). Reprezentujący ORLEN Team Hołowczyc z Fortinem od pierwszego etapu walczyli o czołówce rajdu, wielokrotnie uzyskując znakomite rezultaty na poszczególnych etapach. Na przedostatnim (do Cordoby) zajęli 2 miejsce, najwyższe w dotychczasowych występach Polaków. Na mecie w Buenos Aires zameldowali się na fantastycznym 5. miejscu, ustanawiając kolejny nowy rekord polskiego automobilizmu.
W ostatni weekend czerwca odbyła się najważniejsza od lat impreza rajdowa w Polsce - ORLEN Platinum 66. Rajd Polski, będący po raz pierwszy rundą Rajdowych Mistrzostw Świata Kierowców (WRC). Na starcie nie mogło zabraknąć Hołowczyca, który wraz z Łukaszem Kurzeją pojawili się Fordem Focusem WRC08, w barwach Vervy i Platinum, zgłoszonym przez Team Stobart. Przy ogromnym dopingu wiernych polskich kibiców Hołowczyc z Kurzeją nawiązywali bezpośrednią walkę z czołowymi kierowcami świata, z odcinka na odcinek podnosząc tempo. Na metę w Mikołajkach dojechali na doskonałym 6. miejscu, zdobywając upragnione 3 punkty mistrzostw świata. To kolejny historyczny wyczyn Hołka, który jak wino - im starszy tym lepszy…
Rok 2010 rozpoczął się w bardzo dobrym stylu. Krzysztof Hołowczyc wraz z Jean-Markiem Fortinem ruszyli do walki o zwycięstwo w Dakarze 2010. Niestety po wyskoku z jednej z wydm, samochód spadł wyłącznie na tylne koła i cały napęd został przekazany na tylną oś. Ukręcił się wałek atakujący w moście. Awaria układu napędowego skutecznie uniemożliwiła dojechanie do mety rajdu. Załoga musiała się wycofać z rywalizacji. Nie zmieniło to jednak relacji z kibicami i światem sportowym. 30 stycznia 2010 roku Krzysztof ponownie został uznany za najpopularniejszego sportowca Warmii i Mazur.
Nadzieje na sukces i zdobycie Pucharu Świata w rajdach cross country powróciły po zakończeniu Rajdu Baja Russia Northern Forest. Załoga Hołowczyc/Fortin dojechała do mety z ponad jedenastominutową przewagą nad rywalami. Jednak po badaniu technicznym samochodu zwycięstwo zostało odebrane. Powodem wykluczenia była zbyt duża średnica zwężki w układzie dolotowym silnika, którą dostarczyła firma specjalizująca się w produkcji zwężek. Błąd produkcyjny producenta kosztował zwycięstwo załogi Orlen Team w rajdzie.
W kolejnym Rajdzie Italian Baja, Krzysztof nie dał już żadnych szans rywalom, zwyciężając nad konkurencją blisko czterema minutami. W klasyfikacji generalnej uplasował się na drugiej pozycji. To pozwoliło odrobić straty i przygotować się do kolejnych startów w serii rajdów Baja.
W kwietniu 2010 roku Krzysztof Hołowczyc został zaproszony do udziału w prestiżowej rywalizacji Rally All Stars w Chorwacji, gdzie zmierzył się z najlepszymi kierowcami Europy. Następnie wystartował w Rajdzie Warmińskim zajmując pierwsze miejsce, a następnie w 67. Rajdzie Polski, gdzie zmagając się z awariami technicznymi ukończył rywalizację na 9 pozycji.
Kolejnym sukcesem było zajęcie 3 miejsca w Baja Espagna Aragon, dzięki czemu Krzysztof Hołowczyc wysunął się na pozycję lidera w Pucharze FIA w Cross Country.
W sierpniu 2010r. Hołowczyc został kierowcą fabrycznego teamu BMW X-raid. Prezentacja nowego samochodu BMW X3 CC miała miejsce 21 czerwca 2010 roku podczas imprezy motoryzacyjnej Verva Street Racing, zorganizowanej na torze ulicznym w Warszawie.
2 września Krzysztof Hołowczyc wystartował w rajdzie Baja Poland, zajmując pierwsze miejsce i zdobywając kolejne punkty w klasyfikacji generalnej. W październiku 2010r. przeszedł udane testy nowego BMW X3 CC i ukończył Rajd Maroka na bardzo dobrej 3 pozycji. To bardzo dobra lokata dająca duże nadzieje przed startem w Dakarze 2011.
Jeszcze w tym samym miesiącu Hołowczyc zwyciężył ostatni rajd z cyklu rajdów Bajas – Baja Portalegre i zajął 1 miejsce w cyklu FIA Cup for Cross-Country Bajas. 20 listopada podczas uroczystej gali w Krakowie Krzysztof Hołowczyc odebrał puchar FIA z rąk Jeana Toda, prezesa Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA.
Rok 2011 rozpoczął się udanym startem w Rajdzie Dakar. Krzysztof Hołowczyc zajął bardzo dobre 5. miejsce. Była to pierwsza edycja Dakaru, w której Hołek jechał nowym samochodem BMW X3 CC, nawiązując wyrównaną walkę z dominującym w rajdach terenowych fabrycznym teamem Volkswagena. Pomimo sporej przewagi technicznej konkurencji, zawodnik Orlen Team jako jedyny wdarł się do ścisłej czołówki rajdu, pomiędzy kierowców posiadających już w swojej karierze tytuł zwycięzcy rajdu Dakar.
Kolejnym udanym startem w 2011 roku był niezwykle trudny i długi, bo liczący ponad 4000 km, rajd Silk Way Rally, przeprowadzony na terenie Rosji. Krzysztof Hołowczyc pokonał tam wszystkich rywali, zajmując najwyższe, 1. miejsce na podium. Sukces był tym większy, że udało się zwyciężyć w rywalizacji ze znamienitym kierowcą Stephane Peterhanselem, wielokrotnym triumfatorem w Rajdzie Dakar i jednocześnie kolegą z teamu BMW X-Raid. To zwycięstwo jednoznacznie potwierdziło wysoką formę Hołka. We wrześniu 2011 roku Hołek zwyciężył również rajd Baja Poland. To tylko potwierdziło dobry poziom jego przygotowania do najważniejszej imprezy, jaką jest zbliżający się Rajd Dakar 2012.
Krzysztof Hołowczyc lubi rajdy trudne technicznie. Jak sam mówi: 'Im gorzej, tym dla mnie lepiej'. Utarło się przekonanie, że preferuje nawierzchnie szutrowe. Często określany jest mianem „Króla Szutrów”, choć również w rajdach asfaltowych odnosił spore sukcesy. Wraz z debiutem w rajdzie Dakar Hołowczyc rozpoczął nowy etap swojej kariery - starty w rajdach terenowych. Jego marzeniem jest zwycięstwo w tym najtrudniejszym rajdzie świata.
Hołowczyc cieszy się ogromną, niesłabnącą popularnością wśród kibiców. Stał się także osobowością medialną, a potwierdzeniem tego faktu był jego wybór w 1997r. przez telewidzów TVP1 na Najpopularniejszego Sportowca Polski. Od tego czasu nieprzerwanie pozostaje w czołówce najbardziej znanych i popularnych sportowców w Polsce.
Kariera sportowa:
1985
Debiut w Rajdzie Kormoran
Mistrz Polski w klasie N-02
1986
II wicemistrz w klasie A-14, 5-ty w klasyfikacji generalnej
1989
Mistrz Polski w klasie A-14, 6-ty w klasyfikacji generalnej
1991
I wicemistrz w klasie N-04, 11-ty w klasyfikacji generalnej
1994
Mistrz Polski w gr. N, II wicemistrz Polski w klasyfikacji generalnej
1995
Mistrz Polski w klasyfikacji generalnej, wicemistrz Europy
1996
Mistrz Polski w klasyfikacji generalnej, 6-te miejsce w mistrzostwach Europy
1997
Mistrz Europy
1998 - starty w Mistrzostwach Świata
10 miejsce Rajd Portugalii
13 miejsce Rajd Katalonii
7 miejsce Rajd Argentyny
8 miejsce Rajd Wielkiej Brytanii
1999
Mistrz Polski w klasyfikacji generalnej
2000
Starty w Mistrzostwach Świata
2001
I wicemistrz Polski w klasyfikacji generalnej
2002 - Starty w rajdach regionalnych
1 miejsce Rajd Moto 2002
2 miejsce Rajd Kormoran
2003 - Starty w Mistrzostwach Świata Samochodów Seryjnych (Production Car WRC)
5 miejsce Rajd Szwecji
1 miejsce Rajd Agapit
3 miejsce Rajd Kormoran
2004
1 miejsce Rajd Kormoran
2005
Dakar - meta w debiucie, po kłopotach technicznych 60 miejsce, ale w końcówce rajdu w czołówce na kilku etapach
Rajd Polski, mistrzostwa Europy - 1 miejsce
Rajd Barbórka - zwycięstwo w słynnej próbie sportowej na ulicy Karowej
2006
Rajd Dakar - nie ukończył, po awarii silnika w samochodzie wycofał się po etapie do Warzazat
Rajd Tunezji - 4 miejsce
2007
Rajd Dakar - rekordowe 7 miejsce na odcinku specjalnym 7 etapu z Zuwirat do Ataru, nie ukończył po wypadku na 13 etapie
Rajd Agapit - 1 miejsce
Rajd Polski - 2 miejsce
Rajd Orlen - 2 miejsce
2008
Rajd Tunezji - 4 miejsce
Rajd Transiberico - 23 miejsce
Rajd Polski - 19 miejsce
Rajd Dos Sertoes - 13 miejsce
Rajd Orlen - 1 miejsce
Puchar Świata w Rajdach Cross-Country - 2 miejsce
2009
Rajd Dakar - 5 miejsce
66. Rajd Polski - 6 miejsce
2010
Rajd Dakar – awaria samochodu
Rajd Baja Russia Northern Forest – zwycięstwo i dyskwalifikacja
Rajd Italia Baja – 1 miejsce
Rajd Rally All Stars – wejście do ćwierćfinału
Rajd Warmiński – 1 miejsce
Rajd Polski – 9 miejsce
Wyścig VW Scirocco R-Cup – 1 miejsce w klasie Legend, 4 miejsce w klasyfikacji generalnej
Rajd Baja Espana Aragon – 3 miejsce
Rajd Maroka – 3 miejsce
Rajd Baja Portugal – 1 miejsce
FIA Cup for Cross-Country Bajas 2010 - 1 miejsce
2011
Rajd Dakar – 5 miejsce
Silk Way Rally – 1 miejsce
Baja Poland – 1 miejsce
Działalność społeczna:
Krzysztof Hołowczyc jest znany ze swego zaangażowania w sprawy dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przeprowadzona z jego udziałem społeczna kampania medialna, propagująca trzeźwość za kierownicą: 'Pijani kierowcy wiozą śmierć', przyczyniła się do drastycznego zaostrzenia przepisów prawnych w tym zakresie. W 1999 roku stał się współtwórcą idei i współzałożycielem pierwszej profesjonalnej szkoły doskonalenia jazdy (SJS). Autorytet, jakim cieszy się jego osoba, wielokrotnie z powodzeniem został wykorzystany w różnego rodzaju akcjach społecznych: „Jestem Europejczykiem”- kampania (2003) na rzecz akcesji z Unią Europejską, „Pij mleko - będziesz Wielki” - kampania społeczna (2003). W 2004 r. powołał fundację „Kierowca Bezpieczny”, której celem jest poprawa stanu bezpieczeństwa na polskich drogach. Jest sygnatariuszem Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Fundacja „Kierowca Bezpieczny” należy do najbardziej aktywnych organizacji pozarządowych działających w obszarze poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Angażuje się intensywnie w prace Stowarzyszenia 'Olimpiady Specjalne Polska' (dla dzieci niepełnosprawnych umysłowo), służąc pomocą zarówno czynną, jak i przy zdobywaniu funduszy.
Od grudnia 2007 do lipca 2009 Krzysztof Hołowczyc sprawował mandat Posła do Parlamentu Europejskiego, uczestnicząc w pracach komisji Transportu i Turystyki oraz Handlu Międzynarodowego. Był też członkiem Delegacji do spraw stosunków z Białorusią.
Imię i nazwisko : Jean Marc-Fortin
Data urodzenia: 04.07.1968 w Huy, w Belgii
Hobby: motoryzacja, rajdy samochodowe
Stan cywilny: kawaler
Ceni: osoby konsekwentne w dążeniu do celu
Znajomość języków: francuski, angielski, flamandzki (holenderski)
Z Hołowczycem porozumiewa się po angielsku
Karierę pilota rozpoczął w roku 1987 od startów w rajdach amatorskich, rok później startował już w rajdach regionalnych i krajowych. Fortepian - jak nazywają go polscy fani sportu rajdowego - ma za sobą starty w rajdach niemal na całym świecie. W swojej karierze pilotował tak znanych kierowców jak Gregoire de Mevius, Krzysztof Hołowczyc, Francois Duval, Bruno Thiry czy Nicolas Bernardi. Wielokrotnie startował w Rajdzie Polski. Ma na swoim koncie tytuły mistrza Belgii (1992, 1996), Polski (1999 z Hołowczycem) oraz Francji (2005). Ma również w swojej kolekcji tytuł drugiego wicemistrza Wielkiej Brytanii (1995). Jean-Marc jest amatorem dobrej kuchni i znawcą czerwonych win.
Przebieg kariery sportowej:
1988-1995
starty min. z Markiem Souletem w mistrzostwach Belgii i Europy
1996-1998
pilot Gregoire DeMeviusa w mistrzostwach świata i Belgii
1999-2000
pilot Hołowczyca. Mistrz Polski 1999, wspólne starty w mistrzostwach świata
2001
starty z Francois Duvalem w mistrzostwach świata
Rajd Karkonoski z Hołowczycem - 2. miejsce
2002
pilot Francois Duvala, starty w mistrzostwach świata i w mistrzostwach świata juniorów w barwach Forda
2003
pilot Francois Duvala i Bruno Thiry’ego, którego poprowadził do tytułu mistrza Europy
2004
pilot Nicolasa Bernardi, wicemistrza świata juniorów
2005
poprowadził Hołowczyca do zwycięstwa na Karowej
mistrz Francji z Nicolasem Bernardi,
dwa rajdy w mistrzostwach świata w barwach fabrycznego teamu Peugeota
6. miejsce w Katalonii
8. miejsce na Korsyce
Dakar - debiut wraz z Hołowczycem
2006
Rajd Dakar - nie ukończył, po awarii silnika w samochodzie wycofał się po etapie do Warzazat
Rajd Tunezji - 4 miejsce
2007
Rajd Dakar - rekordowe 7 miejsce na odcinku specjalnym 7 etapu z Zuwirat do Ataru, nie ukończył po wypadku na 13 etapie
2008
Rajd Tunezji - 4 miejsce
Rajd Transiberico - 23 miejsce
Rajd Dos Sertoes - 13 miejsce
Puchar Świata w Rajdach Cross-Country - 2 miejsce
2009
Rajd Dakar - 5 miejsce
2010
Rajd Dakar – awaria samochodu
Rajd Baja Russia Northern Forest – zwycięstwo i dyskwalifikacja
Rajd Italia Baja – 1 miejsce
Rajd Baja Espana Aragon – 3 miejsce
Rajd Maroka – 3 miejsce
Rajd Baja Portugal – 1 miejsce
FIA Cup for Cross-Country Bajas 2010 - 1 miejsce
2011
Rajd Dakar – 5 miejsce
Silk Way Rally – 1 miejsce
Baja Poland – 1 miejsce